Realisaties

Realisaties

LCV-Coat

Slijtvaste Coatings op draadtrekrollen

LCV ontwikkelde een alternatief voor natdraadtrekrollen uit veredeld staal. Die zijn duur en vereisen slijtvast gereedschap bij de productie. LCV maakte nieuwe rollen uit laagkoolstofstaal en voorzag het loopvlak voor de draden van een slijtvaste Ni-WC coating. Goedkoper en makkelijker te bewerken. Bij slijtage moet bovendien enkel de coating worden vervangen en kunnen de oorspronkelijke dimensies opnieuw verkregen worden.


N-163-nlImgImage_1.jpg

Stelliteren van branderbuizen

Een andere toepassing komt uit de verbrandings- techniek, meer bepaald het oplassen van Incoloy 800 HT branderbuizen voor het transport van poederkool naar de verbrandingsruimte van poeder-koolcentrales. Om abrasieve en corrosieve slijtage van de branderbuizen te reduceren wordt zowel inwendig als uitwendig een Stellite 21 coating aangebracht op het uiteinde dat in de verbrandingsruimte uitmondt.


N-162-nlImgImage_1.jpg

Slijt- en corrosievaste coating op filteras uit glasindustrie

Een gedeelte van de filtereenheid uit de glas productie technologie is onderhevig aan slijtage en corrosie. Dit gedeelte van de bus werd uit Ni-base gemaakt. Het af te dichten gedeelte van de filtereenheid is onderhevig aan slijtage. Dit gedeelte van de corrosievaste bus werd geclad met een hardere Ni-base legering. (400 HV)


N-164-nlImgImage_1.jpg

LCV-Repair

Herstellen van matrijzen

Om de slijtage te herstellen van een matrijs om kapstokken te vervaardigen wordt gebruik gemaakt van een dunne slijtvaste laag op basis van Ni-WC.


Grote matrijzen die onderhevig zijn aan slijtage of aan andere falingsvormen kunnen zonder vervorming en met behoud van hardheid hersteld worden.


De meeste matrijsmaterialen bevatten een hoger C, maar kunnen scheurvrij geclad worden. Andere coatingmaterialen dan Ni-WC zijn in principe mogelijk.


N-294-nlImgImage_1.jpg

Herstellen van compressiewaaiers

Voor de herstelling van compressor waaiers ter hoogte van de buitenomtrek is laseroplassen de enige geschikte techniek om een deklaag met metallurgische binding te realiseren zonder dat de waaier vervormt. 


De waaiers zijn opgebouwd uit een boven-en onderplaat die met elkaar verbonden zijn via klinknagels. Door deze constructie is het onmogelijk om de waaiers via klassiek oplassen te herstellen omdat de grote warmte-inbreng tijdens oplassen resulteert in vervorming van de twee plaathelften en zo in het loskomen van beide helften. Daarenboven ontstaan tijdens klassiek oplassen scheuren ter hoogte van de klinknagels, die zich op korte afstand van de te herstellen zone bevinden. 


 N-297-nlImgImage_1.jpg

LCV-Form

Prototype tandwielen

Het traject van tandwielontwerp tot de finale productie door middel van frezen is zeer lang (werkvoorbereiding en omsteltijden). Doormiddel van gebruik te maken van 3D printing, meer specifiek door Laser Cladding kan dit tandwiel op een as opgebouwd worden in 3 uur. Vervolgens moet enkel nog het oppervlak afgewerkt worden.


Naast het opbouwen zelf kan door het laser clad process extra functionaliteit ingebouwd worden aan het eindproduct. Zo is de kern van de tanden geproduceerd uit een ductieler staal terwijl buiten oppervlakken zijn geclad met een hard en daardoor meer slijtagebestendige coating.


 


N-304-nlImgImage_1.jpg

by

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

x

<
>
x